11 September 2011

Nak buat sesuatu kene tahu sebab

"Nak buat sesuatu kene tahu sebab , baru la ade makne ."
Itu prinsip aku .

Assalam.
Pernah tak korang buat sesuatu , tapi tak tahu ape sebab kene buat bende tu ?

Tak pernah ?

Pernah ?

Ha , ceq kat sini , memang pernah . Yeah. Dan aku rase , perbuatan itu sungguhlah tidak best .

A : tahu . B : Tataw  C :

Contohnye ,
1- Kenapa kau amek course ni?

A : sebab aku minat gile do , pasni aku nak jadi blablabla~
B : Tah , tu yg aku dapat , tibai je lah. Tu pun da untung 8)

2- Kenapa kau makan ?

A : sebab aku lapar lah , ape lagiiiiii . =.="
B : Tah , keperluan hiduppp (?). :D

3- Kenapa kau mandi ?

A : sebab aku nak wangii , baru la selesa buat kerja dan beribadat  :)
B : Tah , keperluan hiduuupp (?) -tade modal =.="


Haa , contohnye la .

Aku dulu , selalu jadi yang B . Tah kenapa aku buat pun aku taktahu . Dan selalunye , golongan B ni, ikot je ape yang selalu orang buat . Senang terpengaruh . Tiada pendirian . Huhu . Dan ,sesungguhnye , bile tiada sebab yg kukuh nak buat bende tu , terus buat acuh tak acuh , ala2 kadar . Kerana die sendiri tahu tiada apa yang perlu dipertahankan .  Tak dapat , tape . Dia tak rase melepas pon . Dan kalau die dapat , okay . Tapi tiada kepuasan .

Tapi macamane , keputusan yang dibuat itu , bakal menentukan masa depan hidup die ?



Macam aku , Dulu , lepas Spm , aku mohon JPA . Aku pun tatahu la pekejadah nye aku apply Jpa dan bukan Mara . Padahal , MAra semua Melayu kot . Ada potensi yg tinggu tuk dapat , dr Jpa , yang lamsam semue bangsa . Ya , aku hanya ikot ape yg org laen buat . Hehe . Aku engat lagi , mase aku masuk dewan  yang penuh dgn mereka2 yg laen  mase explorasi kerjaya doktor tu , perghh , cuak gileeee sioooot ! GULP ! MAse berjalan nak pergi  ke tmpt duduk tu , mcm2 dlm otak aku , " eh maslin asal kau amek Jpa , ni bukan mara ? kan da cuak sensorang !" Blerghhh , Tuhan je la tahu :|. End up , dari sekolah aku  , yang laen semua laki , aku je perempuan kat HKL tu , Pfftt . Segan aku @.@".

*Kesimpulan :1) aku tataw nape aku apply Jpa 

Long story short , the results are off . Dan aku dapat dalam negara je even aku apply luar . Alhamdulillah :) . Walau sebenarnye SEDIH dalam hati T.T. Dan walau aku da rase takyakin da nak amek medic T.T -And the pain worsen , bile masuk cfsiium dgn course biotech yg aku tataw pekejadah aku jadi nnt dengan course ni =.=" , and jumpe balek mmber yg dah kat INTEC .



2) dahla tataw nape aku amek medic , pastu lagi tataw nape aku amek Biotech @.@

Aku rase , aku sedeh sebab aku tahu aku deserve more than beimg a local university's undergraduate , dengan keputusan Spm yg bajet cemerlang tu . Ecewah ,and Overseas are all i ever wanted since i was Form1. MasyaAllah , siapalah aku nak persoalkan takdir dan kuasa Allah yang Maha Mengetahui perjalanan hidup aku . Ye , mase tu aku tahu itu , Tapi tak pekat . tak lekat . Aku sangat sedeh dan down . Akhirnye , aku tersungkur sendiri dengan racun yang aku sendiri letak dalam perjalanan hidup aku ketika itu - Tidak Redha . Semue perkara , aku lost . Aku mcm tataw pape . Bukannye aku takboleh , tapi macam aku ckp , Aku tatw nape aku kat situ then amek biotech yg aku lagi tatahu , dan clearly tiada apa untuk diperjuangkan . Apa yang aku belajar , dan struggle , hanyalah untuk memenuhi kuota Jpa , sebanyak 3.3 . Cipuut je weh . tapi ituu pun susah :( . Bile org tahu je aku pemegang Jpa , semue buat muke , "Hebat gile kau " . dan aku , yg tahu hakikat yg sbnrnye , hanye mampu tunduk lalu tersenyum kelat . Kerana aku tidak sanggup memandang muka2 mereka yang tahu nilai sebuah biasiswa dan  mahukannye lebih dari aku , yg masih tidak sedar apa yg aku inginkan .

Aku dah sampai satu tahap di mana aku nak tukar kos da..Rase 'arghh , sains bukan bidang aku!'. Perghh . Tapi aku takut . Bagaimana kalau perasaan yg aku rase tu , dtg balek bile aku tukar kos laen ? Menyesal tak menyesal ? Apa aku nak cakap kat Jpa ? Hilang arah aku waktu tu .


Paling aku sedar , adelah pada sem terakher , di mana semuanya sudah terlambat . Ibarat telur di hujung tunduk . Walau aku buat macamane pon , 4 flat ke bagai , cgpa aku ttp takkan naek . Dah terlambat . Bile dapat result , luluh jantung aku . All i think is about my parents , how will they feel ? is this how i pay their effort ? Ya Allah  , what i need to do ????! And there goes , the looks of disappoinment in their faces :'( .
And at that time , all i hoped for is a new start at IIUM Kuantan . Ya Allah , i need strength !

And here i am at Kuantan :)


Learning from the past , Now , i become that person who NEED to know the reason  doing something , because the feeling when i accomplished one , is sooo SATISFYING :) . I know now , what is my mission in this course , Biotech , and hopefully Allah will help me along this way :) . Oh why im telling you all this ? Because i dont want you people to make the same mistakes like i did . Yeh , memang perkara dah lepas , tapi aku kene ingatkan diri aku jugak . Kadang2 bile aku stalk blog aku sendiri balik , refresh balik ape yg dah pernah berlaku kat diri aku .

" A wise man is who from the mistakes and never repeat it again .
The wisest ? Look at others' mistakes , and never do it . :D "

So , anda anda semue , lagi2 yang nak amek Spm , dan lepasn Spm nanti ,
Tolong la kenalpasti apa yang anda mahukan . Jangan jadi cam aku ni ha . hahaha . Dan Jangan Ikot Orang . Semua orang ade kelebihan dan kemampuan masing2 . Kalau rase diri minat melukis , amek je la Architecture . Minat seni ? Masuk Aswara . Haaa . Yang penting , kite tahu kerana apa kita lakukan sesuatu dan jelas dengan apa yang kita pertahankan . Bukan pasal course je , tapi semue perkara. Muahaha.


Satu lagi , aku pernah tanye kawan2 aku , ade yg boleh carry on even die tataw kenapa pon die amek course tu . Well , she is so lucky then . Nak buat camane . Manusia semue berbeza . dan ditakdirkan  Aku memang camni . Haha . Yang penting , jangan biarkan emosi menguasai diri . Sentiasalah berbalik kepada realiti dan fokus kepada potensi :)

Still , experience is the best teacher in life <3


Okaaaay, Jaa ! :)

2 comments:

saya said...

May Allah keep you happy and give you strength. :)

Max's bubble said...

Thanx kitak :')