26 September 2011

Stop 'Bangau'-ing .

Bangau oh Bangau , kenapa kau kurus ?
B :Macamane aku tak kurus , rumput panjang sangat .
Rumput , pahal kau panjang ?
R :Ahh , Sebab lembu tak makan aku laaa
Okey , lembu , jangan nak aneroxia sgt , kau pahal ?
L :Perut aku saket dooo!
Laaaa , eh perut , perlu ke kau saket ?
P : dah aku makan nasi mentah . Gane ?

Nasi - Kayu - hUjan- Katak - Ular .

Jeng jeng jeng .

Ye , memang Aku tahu  korang tahu lagu ape ni . Kalau tataw , samaade kau bukan orang Malaysia , atau kau dulu omputeh sangat , atau kau Alien . Cume ini versi yang aku olah sebab aku malas nak tulis panjang2 , Muahaha.

Okey , last Saturday , Peers ade buat satu seminar ni  " Oneness towards Unity " . PAsal communication skill . Dan aku tataw ape kaitan name seminar tu ng objektif die (?) *krik krik .


 Hah , sape kenal ni ? Ini lah Bro. Rizal Hassan . He is indeed a very good motivator . Why ? Sebab he wears cheongsam *giggles* . eh no lah . Because his way of presenting the seminar is so-not boring . Tapi aku takpaham asal ade orang ngantuk o.0? Mata aku tegak dari awal sampai akher  . Oh mungkin sebab aku commitee kot . hehe .

Okey , inilah bende2 yg aku blaja dari seminar tu . Aku highlightkan je la ye :)
  • We always take ourself for granted
  • Kite kene sedar selalu .
  • Jangan Mem'Bangau' Lagi
Regarding dgn lagu bangau oh bangau kat atas tu tadi , literally it means , STOP BLAMING , others and situation . Why ? Because :
  • Every moment is a CHOICE
  • and every choice is MY choice


So , never blame . When things go wrong , remember who makes the choice in the first place . But that doesnt mean we have to blame ourself . We just need to use another way , choose another option .
  • Life is full of choices
  • So , CHOOSE-LAH !
  • When we choose in remembrance of Allah , Then , that is the Right choice , InsyaAllah .


Aku rase , seminar ni best , sebab die sentuh perkara2 asas tentang kita sebagai manusia . Choice , Problem , Life target . See ? Its a common things to us , especially students . Too many options ,yet , too many thoughts . Sampai tatahu mana yg patut dan tak patut. Sampai takut amik risiko . and yes , people afraid of failure .
  • Every problem has a solution
  • Every solution begins with ME .
  • Because i choose


Paling menarek , bile die nak maksudkan yang , Memang kat dunia ni Allah bagi kite banyak pilihan , Dan terpulang kepada kita nak pilih mana , Itu adalah kebebasan kita . So , bile kita dah pilih ,kenapa kita nak salah kan orang laen ? Bile masalah berlaku , kenapa nak tuding jari kat perkara laen ?

  • Stop talking about problems, Start talking about solution
  • When things go wrong ? Choose , choose , and choose another way . Untill when  ? Until we SATISFIED . Not necessarily untill the probs solved . Because at that level , we have reached the point of REDHA .


Pastu bile dia cakap pasal Life target ni , aku dah penah dengar . Tapi lumrah manusia , sentiasa terlupa . Tu dia , tahu je tak cukup , silalaah buat :D . So , alhamdulillah , aku dah jelas la kot target aku setakat ni . Ehemehem . Yang penting , we have to keep talking about that goal , to make it ALIVE . Tang ni la pentingnye kawan :)

LAst part is , about SALAM MESRA . Camana kita nak approach orang , sampai orang tu suka kat kita . I mean , suka in terms of , senang ng kita dan ingat kita . Lagi2 lecturer . Muahahah.




One more thing i learned is, LUCK doesnt exist . Its just a reason that being made up by humankind just  to sedapkan hati  . Hikhik .

Mengapa kita perlu untuk Stop Bangau-ing ? Sebab takut2 , kite mem-bangaukan Tuhan atas apa yang terjadi  . Nauzubillah . Sedangkan kita merancang , dan Allah juga merancang . Tapi perancangan Allah jugalah yang terbaek. Allah knows best . Then , STOP BANGAU-ing ! :)

Jaa ! :)

No comments: