12 July 2011

Your stand, please ?

Assalam.
hah lamanye aku baru nak update muahahaha.
okey , ape latest news ?
well, xlengkap rasenye kalau aku xulas pasal BERSIH2.0 kot. ecewahh.
yelah,sebagai seorang mahasiswa yang sedang belajar , kenalah amek tahu semua perkara lagi2 yang berkaitan ng negara terchenta ni , lagi2 da umur 20 tahun ni. da tua bangka ini. hee . nnt umur 21 tahun kene undi pilihanraya. haaa. time tuu kene buat pilihan yang tepat kerana ia bakal menentukan siapa yang akan menerajui negara ini. Jika okey pemerintahnya , insyaAllah okeylah pimpinannya. kalau korup..ahaaa... lingkupla negara. nauzubillah.

okey , what is Bersih ?

sebenarnya , aku pun tak arif sangat mane. lagi2 baru habes masum ritu kan. balek umah  baru jumpe paper haaaaa .. Kecoh jugaklah. Aku yg mengong2 ni amek mase jgklah nk mmproses segla perkara. Walaupun aku mcm malas nye laaaa hai pasal politik2 ni blergh TAPI , aku rase kene hapuskan perasaan itu lah. haha. 
so, Bersih ni NGO yang menuntut 8 perkara , tapi the obvious one is to have CLEAN election , no cheating or ''dirty" hands from kerajaan. diorang ni kire dari pihak pembangkang lah.*from what i heard. emm. Ketua die Dr. Ambiga. Penolong die Sabu. well , diorang ni siap nak buat perhimpunan haram 9 july ritu. Sampai dapat kelulusan nak jumpe Agong kot nk serah ape tah. wah, penuh exclusive.Ni jadi krisis ni. Ye lah. diorang bukan GO pun nk hadap. GO/ NGO yg laen da lame bertapak dengan agenda lagi bagus pun susah nk jumpe Agong , ni kan lagi diorang , haih.Tu la.

Banyak respon yang saya lihat , dan saya bole kategorikan kepada due :
1)  org mude - mostly nye sokong bersih ni. kerana agenda yang dia bawak. well , sapa yg tanak pilihanraya yg telus kan ? hoho.
2) org tue - ni aku tgok parents aku je. haha. diorang taksokong pon. sebab , bagi diorang ,bersih ni pasti agenda tersembunyi yg org tak nampak. lagi2 ade dr.ambiga yg dulunye lawyer LinaJoy. pastu ade pulak Anwar lagi . haaa. tu pasai yang slacknye... well, org tue lebeh makan asam garam. tu yg pkir cmni. kalau cm org yg mude2,  mkin sng kene tipu (?)

Aku pun tercari2 ape yg aku nak standkan ni. Lepas tengok belek sume sana sini. so, i come to a conclusion. Or better , i just want to cerite jelah ape yang aku dapat eh ?

Bersih , is a good cause. yelah, a clean election- everyone wants that. Tapi cara salah mungkin(?). lagipon perhimpunan haram tu efek kat rakyat2 nak jalani hidup. traffic jam 4-5 hours. kedai2 mkn, premis2 perusahaan rugi. org nk bercuti , melancong sume tergendala. gara2 ni lah. ade org kate , "eleh baru taleh kua umah pun nk byk bunyik. cube pergi ^$**@ , lagi teruk kat sana" . masalahnye, kau duk kat Malaysia. Cube pikir sikit org laen. Semue org ade hal lah. tak baek taw tutup periuk nasi org laen. Bukan semue org dilahirkan senang. Sian makcik tu rugi da rm700 die. tak kire lagi makanan yang terbazir tu wuwuw.

okey m mungkin kerajaan jugak lah menggelabah lebeh kan? roadblock mcm tak hengat dunie sume. tapi tu sebab nak kekang bende lagi teruk agaknye. as for serangan pemedih mate , air and whatsoever tuuu , pastu yang org kate polis tade belas kasihan kat wanita , kanak2 n org tue tuu. Yang tu mungkin aku setuju jugaklah. tapi kalau org nk marah2 pasal kanak2 tu, rase tak perlu kot. sebab kalau ikot logik , apahal la kau bawak anak2 gi perhimpunan HARAM tu . takbahaya ke ? Lihat, salah siapa ? You do something like this after being warned, then when something happened , the police are the one to be blame? pfft. dah lah polis sume tuu sediakan makan macam kenduri kawen tuk org2 yg ditangkap. hadommaakkk. mana kau nak dapat kat tempat laen wehh? habes baek da tu.dah buat taik sume bagai ,  hahaaa.

Ada banyak isu kot bile cakap bersih ni . lagi2 yang ade kaitan KAUM.inilah yang paling terhangat dibincangkan ! melayu makan melayu,bangsa laen tengok dari tepi gelak2 bagai pehhh. itu laa yg aku tataw nk ckp cmane. tapi aku setuju dgn sorang ni , die cakap ,
" Takyah nak penting sangat bangsa melayu cina india ni. yang pentiing nye Islam . 1 Islam , ke2 baru lah bangsa. Kalau kite pentingkan agama dulu, insyaAllah semua bangsa pun terjaga . sebab Islam agama yang mementingkan keamanan dan selamat. " .

 Yang penting balik kepad AlQuran dan Assunah :) .Dan... hah , aku baru dpt tahu tadi : ' bkn bersih yg buat hal. Gov yg cari hal. kalau dah xnk ade Bersih, ptotnye SPR terime lah mase Bersih nak buat rundingan dgn diorg be election dkt swak. dah cmni baru kjaan thegeh2 nak buat roadblock sne sini. nk soh rakyat sume pkir Bersih ni idea pembangkang n mnyusahkan. so next PRU pangkah BN' - arif rukaini.

emm, ape lagi ? hahah , nampak tak betapa aku kumpul sume maklumat ni . sungguh serabut ! =.=".

well, selaen bersih ni , ade jugaaaa PATRIOT yang kononnya nak lawan bersih ni la. diketuai Khairy Jamaluddin ,ketua pemuda Umno. Ni sebab die pikir : nak lawan perhimpunan , kenalah dengan perhimpunan jugak. haha. WHAT?!. ridiculous pun ade gak. Macam lawan api dengan api. Lawan dengan air la. :D

Pastu , ade org kate , " kami bukan pengikut Ambiga ke , pengikut Anwar ke, kami nak tegakkan tujuan asal bersih ni je " aigooo, kalau kau tgok satu family , mesti kau tanye "sape ayah" ataw 'sape mak", penah tak tanye ,''sape baby " sape alonk ". kan kan ? tadekan ? maksudnye m kalau ape2 ,org mst nk tgok sape yg ketua nye , org yg mendahuluinya. Kalau yg lead tu da mcm2 cite kurang enak , ataw mcm2 onar da buat, cmane ? huhu.Agak susah la tuk dipercayai. well , just saying.

After going thru all the videos, i think yang paling S*tan sekali sebenarnye ni , Polis . hoho. Okey kerajaan bagi arahan. tapi Polis bole kot improvise cara. ish ish ish *geleng2kepala*. Memang aku ngaku Polis ni ,lagi2 yang muda macam haram. hoho. Duit kopi depan mata kot . haaaa. Tuu cite laen. tapi pasal Bersih ni . Cis , macam takleh berhemah lagi. aiyaaak sungguh tak efisien. Camano la eh. Sentap je aku tgok video2 tu, haihh.

Apa lagi ? Ini jelah yang mampu aku sampaikan dalam observation yang tak seberapa tu. ada mmber aku lagi hebat kot . Tah macam2 hujah keluar. aigooo, pening je nak baca . haha.Tapi Baguslah. Nampaklah sedikit kematangan tu .macamaku? Ambil tahu hal sekeliling yang berlaku. Tapi apa2 hal pun , dalam nak berpolitik2 ni , kena lah beringat : Kita boleh buka minda orang dengan segala fakta , hujah dan pendirian kita. tapi janganlah sesekali kita PAKSA mereka untuk menerima dan berubah pendirian. Kecenderungan untuk menggunakan bahasa yang mampu mengguris hati sangatlah tinggi . Please. Dont ever do that. Seiring , jalan. Tak sehaluan , fine . takpayah nak serabut sangatlah. haha. One day , everyone will have this sense come up to their mind. Just help them by showing the way :)
 
I hope there will be a better tomorrow for Malaysia that lead by Islamic way.

 halaamaaak , ape da aku merepek? hehee.

So people , what is your stand  then ?

 okey Jaa :)

No comments: