04 December 2010

Regret

assalam.

saya rase, kalau saye tanye,"ade xape2 perkara yg awak menyesal ?" saya pasti, pasti jawapannya YA. Memang saya pon kadangkala berasa begitu. Di dunia ni terlalu banyak pilihan perlu dibuat sehinggakan kita tidak tahu mana yg perlu dipilih krn tidak pasti apa yg bakal kita tempuhi selepas pilihan kite tu. Kebanyakan kite, selepas memilih sesuatu, akan mule terase sangsi akan jalan pilihannya itu dan muel tidak fokus. Selalunye ia berlaku apabila kite tdk dapat apa yg kite mahu atau tidak berjaya dalaam sesuatu. Tahukah anda apakah impak kepada penyesalan yg tdk berkesudahan? Jika dibiarkan pasti melarat. Okey, katakan lah kita nk wat something ny. Kite msti ade aim.ade mission. Tapi , jika kite telah terganggu dgn penyesalan ini, pasti tergugat misi yg ingin dicapai. LEbih kurang mcm squad dalam perang. Ada misi. Ada target. Tetibe hilang arah.Hilang tujuan.Hilang fokus. Mahu tak terkorban satu squad ? Bahaya Tak? YE, penyesalan mampu membuat kan ade hilang arah dan tujuan. Jadi bagaimana ? Tips :

1. Renung kembali akan ape yg telah dilakukan. Mengapa boleh jadi begitu . Lalu cari penyelesaian untuk bangkit dr penyesalan itu.
2. Ingatlah firman Allah dlm surah Albaqarah, "Tidaklah  Aku menurunkan beban ke atas mu selain ia sesuai dgn kemampuan mu". jadi percayalah , ade sesuatu yg Dia mahu tunjuk kepadamu.
3. Pull yourself together. Cari kekuatan. Keraguan dalam keputusan sentiasa akan berlaku. Lalu, carilah keazaman dan sebab kenapa anda perlu teruskan dengan pilihan anda. Jika tiada juga, tiba masanya untuk anda memberanikan diri menongkah arus.
4.ade ustazah dlm radio ikim ckp, kite harus buang rase menyesal itu. Allah telah aturkan. Semua nya ada kebaikan. Cume bagaimana cara untuk kite respon dgn akibat dr pilihan kite itu. Yang penting, kite kene tahu ke mana kite mahu pergi, regardless of what way we have choose.
5. Mintalah petunjuk dr NYA. Solat Istikharah selalu. Then ,be Dare and be BOLD.

okey, entry pasni adelah tentang kenapa sy boleh ckp pasal bende ni ttbe :)
terimekaseh krn membaca ^^

No comments: