05 September 2010

di taman itu




di taman itu, aku meneruskan perjuangan.
di taman itu, aku mempertaruhkan masa hadapan.
dan
di taman itu, aku melangkah setapak dari alam sekolah untuk menggapai impian

namun,

taman itu bukan hanya bukan sekadar taman yang memenuhkan dadaku dengan ilmu dari buku.
bukan juga hanya tempat yang mencetak manusia menjadi robot robot intelek, yang hanya
tahu berbahas menggunakan fakta semata.

yang tiada perasaan

Tandus , lagi kudus.

kerana

di situ , aku belajar sesuatu yang buku tak boleh beri aku. ilmunya meliputi seluruh kehidupan. bukan untuk waktu tertentu. ilmu itu, mematang kan aku,

di taman itu
aku belajar menerima perbezaan antara manusia
aku belajar memahami ragam manusia yang berbeza-beza warnanya
aku belajar mengatasi ketidaksamaan kita

meski tidak jumud tentang hakikat nya

aku diajar,
bagaimana waktu dan cara manusia menguruskan masa tidak kan sama. terkadang ada mereka yang lebih bertuah kerana dikurniakan Tuhan dengan minda yang hebat. Kita yang tidak sama seperti dia tidak sepatutnya hasad.malah menggunakan peluang ini untuk berkongsi keistimewaan mereka. lagi lagi dah sekamar.

aku merasa
bagaimana manisnya Islam jika ada sahabat yang mempunyai kefahaman yang sama. yang tidak jemu memberi pendapat dan menyampaikan walau sepatah ayat. aku juga merasa bagaimana sedihnya ditinggalkan dlm 'jalan' ini jika kita tidak bersungguh mengenainya. kini aku lebih sedar akan tanggungjawab aku. "jatuh,bangun sendiri. jangan harap org laen". kerna hati manusia
berbolak balik. ya, aku merasa.

aku memahami
ilmu seseorang itu akan berkembang bila hanya dia menyebarkannya. memberi manfaat kepada org laen. mcm ilmu printscape and go0gle. aku memahami, kelihatan tabah bukan bermakna ketabahan itu datang bergolek,lagi lagi menjadi anak plg last dalam keluarga, tetapi kekuatan adalah hasil sokongan dan dorongan mereka yang tersayang-keluarga. kemahiran seseorang itu juga lain setiap dari kita. mungkin kita tahu bersukan, walhal dari sisi dia,bakatnya bermuzik. mungkin dari luarannya dia kelihatan tidak akan kisah padahal dialah yang paling menyumbang bila kita paling memerlukan. ya, jangan sekali kali menghukum dari luaran.

aku mengerti,
kebaikan tidak akan hanya muncul pada mereka yang rapat dengan kita sahaja. ia boleh datang dalam bentuk yang tak disangka-sangka juga. ibarat bermaen cube di tgh malam. nak menyihatkan badan bukan hanya dengan outside aktivit sprt jogging atau maen basketball je, dari dlm bilik pon boleh sehat.acu beronggeng ptg2 dgn lagu Kpop.minat yang sama boleh appear walau hanya dengan menonton you are beautiful :D

cume, perpisahan yang aku tidak sanggup hadapi. walau hanya sementara. walau hanya sedetik cuma.sungguhpun begitu, segala perkara mempunyai suratan takdir yang indah di sebaliknya
aku menemui lebih ramai lagi mereka yang lain , yang mengajar aku erti kehidupan ini.
bulatan sahabat yang laen. yang lebih bercorak-corak lakarannya.

dengan perpisahan,diganti dengan ikatan ukhuwah yang lebih erat.kefahaman yang lebih pekat

apa ?
mataku terbuka ~hatiku berbicara ~

aku blaja mcmane nak overcome perasaan kebencian terhadap kawan yang aku tak pnh pker akan datang perasaan tu.
mcmane nk hilangkan uneasiness terhadap member yg aku sendiri pon tak tahu kenapa
mcmane nk cakap serupe bikin
mcmane nak memandang setiap sesuatu itu dgn kebaikan
mcamne nak hargai org sekeliling selagi maseh ade
mcmane nak atasi konflik dalaman dirisendiri

aku tersedar, bile blaja taleh sorg2. kene ade kawan. baru menyeronokkan. baru terkesaann.baru engat echinodermata tu clade ape.
bile blaja taleh rushing2, nnt tak paham.
bile tak paham , kene tanye org yg phm . bkn duk lagu tuu garu garu kepala then hapakkk ..
bile bekerja, kene betul2 baru puas.
bile nak siapkan sesuatu kene fokus,
bile tak tido satu malam kene qada; berjam jam XD

*tetbe tak jadi nak wat post taching2.hihi.*

kesimpulannya, banyak aku belajar dari org sekeliling,rakanrakan membermember second family third family, secara langsung ng tak langsung. jika anda terbaca ini . ye , saya maksudkan anda. u know urself.

sesungguhnya, ukhuwwah yang terbaek adalah ukhuwah yang apabila diuji, dan ia diselamatkan dari ujian itu :)


uhibbuki fillah abadan abada <3
|The gate of Garden knowledge and virtue |
(in case u dont get what 'taman' i was talking about >.<)

2 comments:

fuzfuz said...

and welcome to the garden of knowledge and virtue :)

<3 u too

SYUDA said...

insyallah..smoga ukhwah yg dbina ats dasar kasih syg ni akn brkkln hngga akhirnya...
'friends inneed is a friend indeed'
i2 la gnanya kwn kn??

<3 love u 2.....