12 February 2014

Dunia

Bila kita dengar orang kata
" Ini semua duniawi"
Dalam otak pikiaq apa ?

Tapi memang betul pun.
Sesungguhnya MATI adalah motivasi tertinggi.

Buat apa nak kedekut ? Buat apa nk dengki2 jeles2 ? Buat apa nak bermasam muka ? Buat apa nak gado2 ? Buat apa buang masa dengan perkara yang tak menggembirakan ? Buat apa buang masa ?

Kalau tahu esok da nak mati , agak2 buat camtu tak ? Kesah tak semua tu ?

Mak penah tanya aku : Kalau kita taw akhirat da nak dekat , kenapa kita tak duk dalam bilik beribadat je ? Takyah keje , takyah makan , takyah buat semua benda lain selain beribadat berzikir semua ?

Aku jawab : sebab pahala ibadat bukan ada dekat solat zikir je . Hampir dkt semua perbuatan kita bole dapat pahala . Islam itu syumul , menyeluruh . Kalau kita kejar akhirat , dunia ni jadi platform bekalan kat sana nanti . Apa yg kita kene tanam dlm diri , buatlah segalanya selagi Allah suka .Itu yg terbaik .
 Jangan sempitkan pemikiran . Jangan kita jadi fitnah kepada Islam .

Amboih pandainya berkataaaa -__-

Aku rasa kalau dengar ada orang meninggal je , pasti darah berderau . Sebab apa ? Sebab kita tahu , itu lah final destination kita . Lepas mati nak buat apa ? Tade. Tunggu sampai kiamat tiba sambil mengharap doa2 dari mereka yang masih bernyawa. Sedihnya .

Sebab tu orang kata selagi kita bernafas ni , Allah masih syg kita . Dia masih bg peluang kat kita nak tebus dosa2 baru lama besar kecik segala . Sebelum dia tarik nyawa kita. Sebelum kita takmampu dah nak buat apa.

Selagi ada hayat ni , hayatilah kehidupan . Sebarkan senyuman . Buat kebaikan . Tolong orang sebanyak mungkin . Gelak sepenuh jiwa . Nanges sehabesnya . Berkawan biar beribu . Berbakti selagi termampu . Sayang sepenuh hati . Guna masa dengan sibukkan diri .

Dont waste your time . You will never know when your time will come .

Be positive . Stay positive .

1 comment:

Liyana Azmi said...

Hey Max! I miss you too! Gimana hidupan di Malaysia?? you're awesome. Live life to the fullest!